Kenniscentrum

Hoe is het nu met …? Janine Willems over het opstarten van een flexbureau

In de GHZ wil je, in het belang van de cliënt, zoveel mogelijk dezelfde gezichten zien. Dit is lastiger dan het lijkt. Het lukt namelijk niet altijd om de planning met het eigen team volledig rond te krijgen. Hoe kan je er dan toch voor zorgen dat de invallers een bekend gezicht hebben? Een flexbureau biedt de oplossing. 

In het begin van 2022 heeft Janine Willems, samen met een aantal collega’s, een flexbureau opgezet voor zorgorganisatie Zideris. We vroegen haar hoe het ervoor staat met deze pilot.

Meer lezen over de start van dit project?

Verlenging pilot 

Oorspronkelijk zou de pilot lopen tot afgelopen oktober, maar inmiddels is dit verlegd tot eind van het jaar. Door de maanden heen is het flexbureau flink versterkt en aangevuld. En hoe groter, hoe meer werkzaamheden! Ook Janine is meer uren gaan werken. “Ik ben begonnen met 24uur per week. Inmiddels is het flexbureau zo gegroeid en is er zoveel werk dat ik op dit moment 32 uur per week werk voor Zideris.” 

Opzet van het flexbureau 

Het concept rondom het flexbureau is het vervullen van de openstaande diensten. De roostermakers zijn verantwoordelijk voor het basisrooster, daar heeft het flexbureau dan ook niks mee van doen. Bij Zideris wordt er samengewerkt met twee uitzendbureaus.

Teamwork

Janine: “Het belang van de pilot is om nauw contact te behouden met de woningen. Welke flexkracht bevalt goed en wie niet? Een openstaande dienst proberen we in eerste instantie te vullen door bekende uitzendkrachten persoonlijk te benaderen. Lukt dat niet, dan geven wij het ook weer uit handen en komt de vraag bij de uitzendbureaus zelf te liggen.” 

Sinds een aantal maanden zijn ze bij het flexbureau ook een interne flexibele schil aan het opbouwen. “We zijn gaan rondvragen wie van het huidige team met een kleiner contract er op flexibele basis uren bij zou willen. Deze interne schil bestaat momenteel uit zes zorgmedewerkers, waarvan er één speciaal voor is aangenomen. De interne schil draagt enorm bij aan de continuïteit van de zorg en wordt nu ook als eerst benaderd bij openstaande diensten.” 

Planner

Dag in het leven van Janine 

Als planner van een flexbureau heb je net wat andere werkzaamheden dan een ‘normale’ planner. “Mijn dag begint standaard met het opvullen van de ad hoc diensten. Vervolgens open ik de mail en de app en beantwoord ik de meest uiteenlopende vragen. Een leuk sporadisch onderdeel van mijn takenpakket is het voeren van de sollicitatiegesprekken met nieuwe flexkrachten. Tot slot controleer ik ook de facturen. Je kan je vast voorstellen dat die veel binnenkomen op het flexbureau met al die uitzendkrachten!” 

Hoe nu verder? 

Het flexbureau is flink opgeschaald en Janine is dan ook erg te spreken over de vorderingen. “We begonnen met niets en de eerste weken vielen me dan ook zwaar. Ik kom zelf uit de zorg en ben gewend om nooit stil te staan. De opstart van het flexbureau vergde veel verslaglegging, leren kennen van het team en zoeken naar de rolverdeling. Maar nu draait alles soepel!”

Janine raadt het implementeren van een flexbureau in een zorgorganisatie zeker aan. “Het neemt een stukje druk bij de groep weg. Als roosteraar op de woning ben je veel tijd kwijt met het oplossen van diensten. Nu kan de woning ons bellen en kunnen ze het loslaten. Zo blijft er meer tijd over voor de zorg.” 

Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum