Veel mensen denken: ‘plannen, dat kan ik wel’. Zij komen in veel gevallen bedrogen uit. Na een tijdje aanmodderen blijkt toch dat plannen écht een vak is. Als GHZ-planner moet je in staat zijn om een breed scala aan taken te overzien en om te gaan met de vele uitdagingen die op je afkomen.
Het takenpakket van een planner is divers en gaat verder dan alleen het maken van een rooster. Het werk brengt veel verantwoordelijkheden met zich mee en kan soms voor behoorlijk wat druk zorgen. Benieuwd of je de kwaliteiten en competenties van een goede planner bezit? In deze blog zetten we ze voor je op een rij.
Als GHZ-planner heb je contact met alle afdelingen. Jij bent die spin in het web, waar alle lijntjes samen komen. Weet iemand geen raad met een vraag? Negen van de tien keer wordt er dan doorverwezen naar de planner.
Je handen uit de mouwen willen steken is een belangrijke eigenschap van een planner. Durven aanpakken is waar veel goede planners om bekend staan. Maar… dit kan er ook in resulteren dat je soms te veel hooi op je vork neemt. Een competentie kan dus ook je grootste valkuil zijn. Kun je geen ‘nee’ zeggen, dan kan dat ervoor zorgen dat je het jezelf moeilijker maakt dan nodig. Een goede planner weet waar de prioriteit ligt.
Als planner is het een must om je eigen werk goed te kunnen plannen en organiseren. In een dynamische omgeving, waarin zaken vaak last-minute gewijzigd worden is het essentieel om het overzicht te bewaren. Daarnaast is het van belang om hoofd- en bijzaken te kunnen onderscheiden. Je bent voortdurend bezig met bepalen welke zaken voorrang hebben en wat nog even kan wachten.
Een to do list kan hierbij goed helpen. Met een to do list kun je taken beter onthouden en prioriteiten in kaart brengen, maar ook successen vastleggen. Door dingen af te strepen wordt het gevoel dat je wat bereikt hebt benadrukt.
Als planner wil iedereen wat van je. De keuzes die je maakt in het voordeel van de een, gaan vaak ten koste van de ander. Je kunt het als planner dus niet altijd goed doen. Het is daarom essentieel dat je communicatief vaardig bent en jouw keuzes kenbaar durft te maken. Probeer eventuele vervelende telefoontjes en mailtjes professioneel op te vatten. Het is niet op jou gericht, maar op jouw functie.
Ook werk je veel samen met verschillende partijen. Goed contact is belangrijk om alle informatie die je nodig hebt te ontvangen. Denk aan updates over nieuwe medewerkers, bezuinigingen of informatie die tijdens managementgesprekken is besproken.
Wie stressbestendig is, behoudt het overzicht. Ook als er tijdsdruk ontstaat. Een planner krijgt soms veel voor zijn kiezen. De situatie overzien, ook als deze complex en moeilijk is, is niet voor iedereen weggelegd. Als planner is het belangrijk om het hoofd koel te houden en niet gelijk in paniek te raken als een dienst niet gelijk kan worden opgevuld.
Je moet altijd effectief zijn en blijven presteren, ook onder tijdsdruk. Het komt regelmatig voor dat iemand ziek is, dat er verlof wordt goedgekeurd of dat iemand toch die vrije dag krijgt. Dan is het jouw taak en verantwoordelijkheid om hierop te anticiperen en snel een oplossing te vinden.
Kansen signaleren en ernaar handelen is wat jij als planner in je mars moet hebben. Het gaat hierbij niet alleen om het blussen van kleine brandjes, maar ook om procesverbetering op de lange termijn. Neem als voorbeeld de oproep tot de vakantieplanning. Je kan wachten tot iemand uit het management de medewerkers oproept om hun vakantievoorkeuren door te geven, maar je kan hier als planner ook zelf achteraangaan. Jij bent immers degene die deze informatie het hardst nodig heeft.
Om goed te kunnen plannen, is het belangrijk dat je betrokken bent bij het bedrijf waar je werkt. Je kent het soort cliënten, je kent de medewerkers en je weet waar het bedrijf voor staat. Door te weten wat er leeft bij iedere partij, kun je daar makkelijker op inspelen.
Bovenaan in het lijstje van kwaliteiten van een goede planner staat het actief signaleren van knelpunten en hier vervolgens op acteren. Je signaleert tijdig mogelijke problemen. Als je problemen aan ziet komen, kun je zo ontspannen mogelijk een oplossing vinden en implementeren.
De kwaliteit ‘acteren’ heeft wel wat overeenkomsten met signaleren, maar heeft een belangrijk verschil: je komt in actie. Een acterende planner neemt initiatief en stapt op de medewerker of het management af als hij/zij iets nodig heeft.
Daarnaast is het belangrijk dat een planner creatief en resultaatgericht kan denken. Er leiden meerdere wegen naar Rome en zo zijn er ook meerdere manieren om een planning gevuld te krijgen. Daar is soms wel een stukje creativiteit voor nodig. Kan een medewerker geen dienst van acht uur opvullen? Wellicht zijn er wel twee medewerkers die ieder een blok van vier uur kunnen werken.
Ben jij duidelijk in je communicatie, steek je graag je handen uit de mouwen, heb je je eigen planning goed op orde en weet je out of the box te denken? Wellicht is een baan als GHZ-planner dan iets voor jou. Lijkt het je wel iets? Bekijk dan hier de vacature.