Kenniscentrum

De unieke kanten van het plannen in de GHZ

De gehandicaptenzorg is een bijzondere vorm van zorg. Los van de unieke persoonlijkheden verschillen ook de medische indicaties erg per cliënt. Tel daarbij op dat cliënten vaak erg gehecht zijn aan specifieke medewerkers. Alles bij elkaar is het als planner een hele puzzel! We vroegen aan GHZ-planners Linda en Cornelie wat het plannen in de GHZ voor hen zo uniek maakt. 

Zorgsector met veel persoonlijk contact

Van een licht verstandelijke beperking tot een zeer ernstige lichamelijke beperking: binnen de gehandicaptenzorg lopen de zorgvragen erg uiteen. Elke cliënt heeft een eigen beperking en is op zijn of haar manier afhankelijk van de zorgverlener. Cliënten uit de GHZ hebben veel baat bij persoonlijk contact. Dat merkt Linda van Boekel, senior planner bij GHZPlanners, ook. “Ook als planner heb ik altijd contact met de cliënten. Ze komen voorbij op het terrein, maken even een praatje en een dolletje. Daar doe ik het voor!”

Baat bij bekendheid

Het personeelstekort brengt, helemaal in de gehandicaptenzorg, veel onrust met zich mee. Cliënten zijn gebaat bij vaste gezichten. Want naast het begeleiden, zijn de medewerkers er ook voor vrijetijdsinvulling en zijn zij zelfs aanwezig tijdens de nachten. Er wordt dus echt een band opgebouwd tussen cliënt en medewerker. Cornelie de Jong heeft naast het plannen in de GHZ ook geruime tijd zelf als zorgmedewerker gewerkt. “In de GHZ heb je vaak te maken met cliënten die baat hebben bij bekende gezichten. Het is dus heel erg belangrijk dat je niet teveel flexkrachten op één dag inplant of teveel verschillende gezichten in een week.”

Teamwork

Liefde voor hun werk

Het creëren van een fijne plek voor cliënten om te kunnen zijn wie zij zijn staat in de GHZ op één. Door de persoonlijke band met cliënten doen medewerkers hier dan ook vaak hun uiterste best voor. Cornelie ziet deze passie voor het vak ook terug bij medewerkers. “Wat mij opvalt is dat medewerkers in de GHZ veel liefde voor hun werk en de cliënten hebben en dan dus ook bereid zijn om extra diensten te werken. Het is een 24-uurs planning en dat is soms een hele uitdaging en puzzel. Uiteindelijk wil je natuurlijk iedereen tevreden houden en een zo gezond mogelijk rooster publiceren. Een hoge bereidheid speelt een rol om dat te realiseren!”

Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum