Er zijn altijd wel een aantal langdurig zieken binnen een organisatie. Dit aantal is het afgelopen anderhalf jaar fors toegenomen door het coronavirus. Het opvullen van de openstaande diensten is de eerste stap. Maar vergeet als teamleider niet naar de lange termijn te kijken. Met als belangrijkste vraag: hoe krijgen we een medewerker na een langdurige ziekte weer terug aan het werk?
Met name in de gezondheidszorg is het van belang dat er niet teveel wordt gewisseld tussen medewerkers. De cliënten zijn gediend bij vaste gezichten. Daarom willen we het liefste de medewerker zo snel mogelijk weer aan het werk zien. In deze blog kijken we naar de oorzaak van langdurig zieken en geven we je een aantal stappen om de werknemer weer aan het werk te krijgen.
Vaak spelen er onderliggende factoren mee. Denk hierbij aan het beleid van de organisatie of een te hoge werkdruk. Als je weet wat er speelt en daardoor op tijd knelpunten kan signaleren, voorkom je mogelijk langdurige ziekte bij een medewerker. Helaas kan je als manager of teamleider niet alles voorkomen. Met deze stappen helpen we je om een werknemer weer aan het werk te krijgen.
Als een medewerker thuis komt te zitten is het raadzaam om regelmatig contact te houden met deze medewerker. Daarmee bedoelen we niet een enkel keer een belletje van de bedrijfsarts, maar vooral het onderlinge contact tussen collega’s. Mits de zieke medewerker daarvoor openstaat natuurlijk.
Directe collega’s, die nauw samenwerken, kennen de medewerker het beste. Blijvend contact tussen deze collega’s maakt de drempel om terug op de werkvloer te komen een stuk lager. Vaak is de motivatie om terug te komen niet heel hoog, collega’s kunnen elkaar daarin aanmoedigen.
Het wordt door de teamleider vaak lastig gevonden om in te schatten wanneer een gesprek mogelijk is. Ben ik niet te snel? Schikt dat de medewerker af? Doe dit daarom in afstemming met de zieke werknemer. Kom met een voorstel maar zet er niet té veel druk achter.
De eerste vraag is of het mogelijk is om terug te keren naar dezelfde functie. Probeer samen met de medewerker te zoeken naar een antwoord op deze vraag. Focus daarbij op wat de medewerker nog wel kan, in plaats van wat hij niet kan. Misschien kan de medewerker dezelfde functie nog wel uitoefenen, alleen een aantal uur per week minder.
Voor cliënten is het beste scenario dat de vaste medewerker terug op de groep komt. Soms gaat dit alleen echt niet meer. Bijvoorbeeld omdat het werk te veel energie vergt. Wat kan er verder binnen de organisatie? Is er een soortgelijke functie beschikbaar, maar dan met wat minder verantwoordelijkheid?
Als de werknemer niet meer terecht kan in jouw organisatie, dan is het van belang dat je hem/haar goed begeleid naar een andere functie. Er zijn meer dan genoeg ketenpartners in de GHZ, maar ook in de ouderenzorg, die deze medewerker goed binnen hun team kunnen gebruiken.
Het baart de zieke medewerker vaak zorgen om zijn of haar baan te verliezen. Als teamleider is het cruciaal om het stukje vertrouwen naar de medewerker te blijven tonen. Blijf betrokken en zorg voor maatwerk. Zo zorg je dat de medewerker weer op de juiste plaats terecht komt. Of dit nu binnen dezelfde functie is of elders.