Kenniscentrum

Reflectie en vooruitblik: afsluiten van het planjaar in de GHZ

December is voor planners een maand vol uitdagingen. Terwijl we reflecteren op het afgelopen jaar, realiseren we ons soms dat bepaalde zaken anders hadden gekund. Gelukkig kun je waardevolle lessen meenemen naar het komende jaar. Om met goede moed het nieuwe planjaar in te gaan, is het belangrijk om het vorige planjaar goed te hebben afgesloten.

Hoe je dat het best kan doen besprak zorgexpert Jim Heesmerk in het afgelopen GHZPlanners webinar. In dit artikel gaan we in op de belangrijkste punten.

De komende feestdagen

Begin met te vragen aan de bewoners wat ze tijdens de feestdagen gaan doen. Veel bewoners vinden het leuk om tijd met familie door te brengen. Dit heeft invloed op de planning. Vooral jongere bewoners gaan vaak naar huis, waardoor er meer ruimte is in de roosters. Gebruik deze informatie om de bezetting goed te regelen en extra personeel in te zetten waar dat nodig is.

Reflectie en vooruitblik: afsluiten van het planjaar in de GHZ

Min- en plusuren

Een belangrijk punt voor planners is om de min- en plusuren in de gaten te houden. Dit zijn de uren die medewerkers meer of minder werken dan hun contracturen. Je wilt dat deze aan het eind van het jaar op nul staan, zodat medewerkers precies hun contracturen hebben gewerkt.

Om te voorkomen dat er min- of plusuren ontstaan, kun je medewerkers hun uren op tijd laten compenseren. Het is soms lastig om dit strak te regelen, maar door goed te communiceren met medewerkers, kun je dit goed begeleiden.

Zo voorkom je min- en plusuren in 2024

Het liefst voorkom je deze min- en plusuren door het jaar heen. Een goede strategie hiervoor is om de roosters op tijd uit te brengen en de uren maandelijks nauwlettend te bewaken. Daarnaast vormt ook een goed basisrooster de sleutel tot een evenwichtige planning en dus ook tot het voorkomen van min- en plusuren.

Reflectie en vooruitblik: afsluiten van het planjaar in de GHZ

Rechten van een medewerker

Minuren ontstaan vaak door het ruilen van diensten. De planner is hier niet voor verantwoordelijk. Maar de planner moet wel zorgen dat medewerkers die uren later kunnen inhalen. Het is belangrijk dat je diensten aanbiedt en helpt met het regelen van deze inhaaluren. Als een medewerker vaak weigert, is het slim om dit goed op te schrijven. Zo kan je dit later goed uitleggen.

Jim benadrukt dat dit proces tijdrovend kan zijn, maar door het zorgvuldig bijhouden van alle gegevens kun je als planner goede controle behouden.

Planner of advies nodig?

Effectief plannen in december is niet alleen een kunst, maar ook een vaardigheid die planners in staat stelt om het nieuwe jaar zonder problemen te beginnen. Heb je zelf een planner nodig of wil je graag eens een keer sparren?

Planner of sparringspartner nodig?

Neem contact op met GHZPlanners

Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum