Kenniscentrum

Vervolg: het opzetten van een flexpool bij Fokus

Een goedwerkende flexpool opzetten is geen koud kunstje. Dat heeft ook GHZ Planner Linda van Boekel gemerkt. Een half jaar geleden zijn ze op haar opdracht, bij zorgorganisatie Fokus, gestart met het inrichten van een flexpool. We vroegen Linda hoe het er op dit moment voorstaat en wat de volgende stappen zijn. 

Wil je weten hoe het project er een paar maanden geleden voorstond? Lees dan hier verder.

Teamwork

De inzet van een flexpool

Om de planning rond te krijgen bij tijden van personeelstekort, wordt er zo nu en dan gebruik gemaakt van een flexpool. Een flexpool is een flexibele schil binnen het personeelsbestand waar beroep op wordt gedaan bij openstaande zorgvraag. Fokus is samen met WIJ.ZORGEN zo’n half jaar geleden begonnen met deze pilot.

De laatste evaluatie

De zomervakantie is achter de rug en op dit moment zijn er dertien flexkrachten aan het werk die sinds juni zijn ingewerkt. Veel van deze flexers zijn student maar hebben afgelopen zomer de nodige uren kunnen maken. Er staan daarnaast nog drie nieuwe flexers op het punt om ingewerkt te worden. “Voor nu focussen we ons vooral op het inwerktraject, voordat we nieuwe flexkrachten aannemen”, vertelt Linda.

“Bovendien gaan we het kruislings werken stimuleren. De flexers zijn nu op één plek ingewerkt en hebben daar hun vaardighedenkaart afgevinkt. Maar om de flexibiliteit verder te laten stijgen, willen we ze ook op andere locaties gaan inzetten.”

Medewerkers van de toekomst

De flexers staan, na een zomer hard werken, nu vooral in de weekenden en vakanties paraat in verband met hun studie. Linda: “Voor de vaste medewerkers is het soms lastig om te zien dat de flexwerkers, waar zij veel tijd in hebben gestoken, doordeweeks niet veel aanwezig zijn. Echter zijn dit wel de krachten die de vakanties en de gaten kunnen opvullen. Daarnaast zijn de startende flexers de medewerkers van de toekomst. Met het hele team draag je op die manier je steentje bij aan het doorgeven van de zorgkennis.”

Het nieuwe planplatform

Bij Fokus gebeurt het merendeel van de planning en de administratie nog op papier. Er werd tot voor kort nog niet gewerkt met een online plansysteem. Maar je kan je vast voorstellen dat het met flexers niet handig is als zij op locatie hun diensten op een blaadje moeten afstrepen. Fokus krijgt daarom volgend jaar een nieuw plansysteem.

Om de tijd te overbruggen zijn ook de vasten krachten in het huidige online plansysteem van het uitzendbureau geplaatst. Deze medewerkers krijgen de eerste twee weken het recht om op openstaande diensten te reageren en daarna komen deze ook open te staan voor flexers.

“Het oprichten van de flexpool met het bijbehorende digitale systeem is een goed opstapje voor de medewerkers om warm te draaien voor het nieuwe plansysteem”, dus Linda.

Plannen

Cultuuromslag

Het implementeren van het nieuwe digitale systeem voor de vaste medewerkers blijft de grootste uitdaging volgens Linda. Ook voor cliënten is het ontzettend wennen. “Voor iedereen binnen Fokus is deze manier van werken nieuw. Mede door een grandioos personeelstekort staat niet iedereen ervoor open om te investeren in nieuwigheid. Toch proberen we de collega’s te laten inzien dat deze flexers enorm kunnen bijdragen, vooral tijdens piekperiodes.”

De toekomst

“We gaan nu eerst de huidige flexers kruislings inzetten en ons focussen op het inwerken van de drie nieuwe flexers. Ik ben blij dat ik hier mijn steentje aan kan bijdragen”, dus Linda.

Meer lezen over de aftrap van dit project? Lees dan hier verder.

Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum