Kenniscentrum

Waar begint en eindigt de verantwoordelijkheid van een planner?

Als planner ben jij de spin in het zorgweb. Je hebt contact met tal van mensen binnen de organisatie. Zo zijn er ook veel mensen die wat van jou vragen. Je kan je als planner daardoor voor veel verantwoordelijk voelen. Maar wat zijn precies jouw verantwoordelijkheden? En waar eindigt de verantwoordelijkheid van de planner?  

Linda van Boekel heeft jarenlange ervaring als GHZ planner. We spraken haar over haar kijk op deze verantwoordelijkheid.

Diverse opvattingen

Linda heeft, voordat ze voor GHZPlanners aan de slag ging, 19 jaar in een zelf-organiserend zorgteam gewerkt. “De medewerker was hier te allen tijde verantwoordelijk. Natuurlijk werden er ook teamafspraken gemaakt, maar voor bijvoorbeeld de jaaruren en de verlofdagen was de medewerker zelf verantwoordelijk.”

De verantwoordelijkheid van de planner is bij de huidige opdracht van Linda een stuk groter. “Medewerkers hebben zelf weinig inzicht in hun uren. Ze zijn dus voor een groot deel van jou afhankelijk.” Volgens Linda ligt het onderscheid in mate van verantwoordelijkheid dus voornamelijk bij welke organisatie je werkt en wat hun manier van werken is.

De ideale balans

Het liefste ziet Linda dat de medewerker grotendeels verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen uren. Zo krijgt de planner een meer beherende en controlerende taak. “Het is een hele eerlijke manier van plannen, omdat de medewerker zo zelf meer inzicht en inspraak heeft. Maar bij deze rechten horen natuurlijk ook plichten. Als medewerker moet je bijvoorbeeld zelf meer inzicht houden op je plus- en min-uren.”

Interactie

Als planner valt een signalerende kijk altijd binnen je takenpakket. “Als een medewerker aan het eind van de maand zóveel uur in de plus staat dat hij of zij hiervoor een aantal weken vakantie moet opnemen, is het wel van belang dat je dit als planner signaleert en deze medewerker even aan de mouw trekt.”

Maar dit werkt ook andersom. “Als een team zelf inspraak en inzicht heeft in de planning, kunnen zij ook opmerken dat de planner iets over het hoofd ziet. Zo is er sprake van wederzijdse controle, wat uiteindelijk leidt tot een betere planning!”

Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum