Een planning maken is altijd een leuke uitdaging. Puzzelen totdat alle puzzelstukjes in elkaar vallen. Je denkt de oplossing gevonden te hebben, maar dan komt de manager binnen. GHZ-zorgverlener Astrid heeft net een extra vrije dag gekregen. Daar gaat je planning. Kun je weer opnieuw beginnen. Zeker nu, aan het einde van de pandemie, waarbij medewerkers snakken naar een welverdiende vakantie, is zo’n zomerplanning de ultieme uitdaging.
Ga daar maar eens lekker voor zitten!
Na al het overwerken tijdens de COVID-crisis, lijkt er nu eindelijk ruimte te komen voor vrije dagen. Fijn voor de medewerkers. Iets minder handig voor de planning. De planning loopt tenslotte gewoon door. Patiënten, cliënten en bewoners moeten goed verzorgd blijven. Een dilemma.
Je weet tenslotte dat de vakantie voor de deur staat. Begin, zodra het kan, met het verzamelen van gegevens. Hierbij kun je jezelf de volgende vragen stellen:
Ga je uit van het aantal medewerkers dat op vakantie wil, of kijk je eerst naar de hoeveelheid medewerkers die nodig zijn om goede patiëntenzorg te leveren? Een vooruitziende blik is daarbij belangrijk. Vind de tijd vinden om echt even te gaan zitten voor de planning, bedenk wat wel en niet kan en onderzoek de mogelijkheden.
Natuurlijk wil de organisatie medewerkers tegemoet komen. Zij hebben hun vakantie verdiend. Het is echter nóg belangrijker dat de zorg voor de patiënten zo goed mogelijk doorgaat. Hierbij kijk je niet alleen naar de hoeveelheid beschikbare uren, maar ook naar de deskundigheid. GHZ-zorgverleners hebben op de werkvloer steun aan elkaar nodig, anders krijgen ze het extra zwaar.
Kwantitatief opvullen van uren met freelancers en vakantiekrachten kan een tijdelijke oplossing zijn. Dit lijkt ideaal, toch is dat het zeker niet. Freelancers en vakantiekrachten moeten ook ingewerkt worden. Er gaat geld, tijd en energie verloren door het inhuren van extra krachten. De kwaliteit die geleverd wordt, is meestal veel minder goed dan van het vaste personeel. Daarnaast is het prettig voor patiënten, cliënten en bewoners dat ze vaste gezichten hebben en een vast aanspreekpunt.
Zodra je weet hoe het eruit komt te zien, deel je de planning. Maak het zichtbaar op het prikbord in de kantine of online via intranet of door het versturen van een nieuwsbrief. Mensen kunnen op die manier al toeleven naar hun vakantierooster. Mocht het nodig zijn dan kunnen medewerkers onderling hun diensten nog ruilen.