Kenniscentrum

Waar let je op bij de inzet van flexmedewerkers?

Als planner begin je natuurlijk met het inplannen van het vaste personeel. Maar je herkent vast dat er door het hoge personeelstekort soms gaten in het rooster vallen. Het personeelstekort brengt, helemaal in de gehandicaptenzorg, veel onrust met zich mee. Cliënten zijn gebaat bij vaste gezichten. Maar soms is de inzet van externen onvermijdelijk. Als je flexmedewerkers inzet, hoe ga je hier dan mee om?

Je eigen flexmedewerkers

Als je een tekort signaleert binnen je eigen team, kan je als planner gebruik maken van flexmedewerkers. Houd daarbij wel rekening met een aantal regels:

  • De 4-dagen regel. Deze regel geldt sinds 1 januari 2020 en houdt in dat als de dienst binnen 4 dagen wordt afgezegd, de uitzendkracht toch recht heeft op uitbetaling van de ingeplande uren.
  • Daar bovenop geldt voor uitzendkrachten een minimale uitbetaling van 3 uur per oproep. Het is dus niet slim om 2-uursdiensten in te plannen.
  • Denk tot slot ook aan het 12-maanden-aanbod. Als je na een jaar niet van een oproepkracht af wil, dan dien je een urenaanbod te doen op basis van het gemiddeld aantal gewerkte uren.

Zzp’ers of uitzendkrachten?

Zzp’ers en uitzendkrachten worden in de praktijk vaak op één hoop gegooid. Maar als je kijkt naar de regels, wetgeving en beloning, dan zijn er wel degelijk grote verschillen. De basis is het onderscheid in rechtsvorm. Een uitzendkracht is een werknemer en is dus in loondienst. Een zzp’er is een bedrijf en staat ingeschreven bij de KvK.

Team

Uitzendkrachten zijn mensen in loondienst en ook zij hebben onder andere na 12 maanden recht op een urenaanbod. Het uitzendbureau is echter de werkgever van de uitzendkracht, dus daar heb je als planner minder mee te maken. Let wel op de 4-dagenregel, die uren factureert een uitzendbureau wél.

Alle eerder genoemde regels gelden niet voor zzp’ers, want zij zijn niet in loondienst. Je hoeft ook de sociale premies niet af te dragen.

De flexpool

Verbinding houden met flexmedewerkers, zzp’ers en andere invalkrachten is altijd van belang. Heb je er daarnaast weleens aan gedacht om een flexpool op te zetten? Een flexpool is een flexibele schil binnen het personeelsbestand, bedoeld voor het opvullen van de werkvraag bij personeelstekort.

Je zet de flexpool bijvoorbeeld in bij:

  • (Langdurig) zieken
  • Zwangerschapsverlof
  • Vakantie- en feestdagen
  • Verlaging van de werkdruk
  • Opstarten van een nieuwe vestiging
  • Tijdbesparing bij het maken van een rooster

Het fijne van een flexpool is, vooral voor de cliënt, dat het een redelijke vaste groep is. En daar is de cliënt in de gehandicaptenzorg bij gebaat. Nog een voordeel is dat je ook weer makkelijk kan afschalen als de extra hulp niet meer nodig is.

Wees zuinig

Zowel flexmedewerkers, uitzendkrachten en zzp’ers zijn medewerkers waar je zuinig op moet zijn. Betrek deze groep medewerkers binnen de organisatie. Maak de flexmedewerkers net zo belangrijk als je vaste medewerkers. Want dat zijn ze ook! Lees hier hoe je voor werkgeluk zorgt met de planning.

Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum